divendres, 5 de juny del 2020

HORT ESCOLAR - CRA ARABOGA

HORT ESCOLAR - CRA ARABOGA
ODS: 3. Salut i benestar.
ODS: 5. Igualtat de gènere.
ODS 12. Producció i consum responsable.



L'hort escolar és un excel·lent recurs per a convertir l'escola en un lloc on els alumnes tinguen experiències sobre el seu entorn natural i rural a petita escala. Un lloc on entendre les relacions i dependències que tenim amb el nostre entorn i posar en pràctica actituds i hàbits per a cuidar-lo. Un lloc per a iniciar i aprofundir en l'Educació Ambiental.

Per a treballar-lo anem a tindre en compte aquests aspectes:
  • Activitat investigadora: es pretén que els alumnes facen observacions, plantege dubtes, formule hipòtesis i faça comprovacions, que connecte les seues idees i coneixements amb noves fonts d'informació per tal de poder reelaborar dites informacions i puguen extraure les seues pròpies conclusions.  
  • Treball en grup: els alumnes treballaran en grup. Haurà moments que tot el grup classe podrà fer la mateixa activitat i moments que hauran de rotar. Volem que entre ells també intenten debatre, treballen diferents formes de prendre decisions grupals, que preparen tasques i activitats per a tots els integrants del grup, de tal forma que siguen ells els veritables protagonistes d'aquesta tasca. Aquest és un llarg camí que anirem treballant diàriament, com anem fent, en les diverses àrees del currículum i els diferents moments de la vida escolar.
  • Globalitat: considerem que l'hort escolar és un recurs transversal on podem treballar temes com el consum, l'alimentació, les deixalles, el reciclatge, la salut i, perquè no, el desenvolupament dels pobles. 

Així, podem aprofitar-lo com un entorn on experimentar la interdisciplinarietat, on les àrees seran instruments que ajuden a descobrir i interpretar la realitat, on poguéssem veure que en la natura tot està interrelacionat: l'aigua, el sol, la terra, els aliments i el nostre esforç al treballar-lo.

Podem i volem utilitzar l'hort com a recurs didàctic i que podem utilitzar-lo en tots els nivells educatius. 

Per aquesta raó el professorat, el claustre, podem seleccionar els continguts a treballar, devem pensar en el temps i l'organització que li dedicarem i, perquè no, preveure moments i instruments d'avaluació per a completar el currículum del nostre alumnat, és a dir, adequar-lo a la seua realitat i a les seues necessitats.

La idea que perseguim és la de crear unes fitxes de treball que els alumnes puguen seguir de forma autònoma, però sense renunciar a l'ajud del professorat. Que siguen ells els que planifiquen, organitzen i gestionen les diferents tasques. Sabem que és un camí llarg.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada